Suknie
angielskie z tkaniny drukowanej
Popularnością cieszyły się także lekkie stroje z malowanych lub
drukowanych tkanin jedwabnych, lnianych i bawełnianych. Tkaniny
te początkowo sprowadzano z Indii i Chin, później zaczęto je
produkować także w Europie. Szyto z nich suknie francuskie, angielskie
i żakiety.
Inną technika zdobienia gładkich tkanin był druk klockowy - poszczególne
elementy wzoru odbijano na materiale rzeźbionymi klockami, oddzielnym
dla każdego koloru. Technika ta była bardzo tania, toteż stosowaną
ją do zdobienia bawełny i lnu. Efekt drukowania był znacznie mniej
elegancki niż malowanie, nie zawsze udawało się równo złożyć poszczególne
kolory, ale nanoszenie wzoru przebiegało o wiele szybciej.
Najzamożniejsze damy francuskie nie nosiły nigdy drukowanych sukien.
Warto zaznaczyć, że suknie malowane i drukowane są dość częste
w kolekcjach ubiorów muzeów w Europie i Ameryce Północnej,
ale zupełnie nie występują na portretach lub nawet miniaturach w przeciwieństwie
do nieco późniejszych muślinowych sukien chemise.
Oprócz uproszczonego kroju i ograniczonych zdobień drukowane suknie
wprowadzały jeszcze jedną, całkowicie rewolucyjną zmianę - w przeciwieństwie
do sukien jedwabnych które nie tolerowały kontaktu z woda,
stroje lniane i bawełniane można było łatwo oczyścić z kurzu i błota,
czy po prostu wyprać. Odpowiadało bardzo paniom lubiącym spokojną,
codzienną aktywność w ogrodzie czy parku wokół posiadłości.
|